Mænd i
Praksis
Hej bloggen!
Vi håber i stadig finder
vores emner på bloggen spændende og lærerige.
I denne uge, har vi haft
temaet Køn, seksualitet og mangfoldighed. Inden for dette tema fandt vi især
selve emnet om mænd i praksis spændende. Derfor har vi valgt at tage hul på
dette tabubelagt emne.
Der har været stor
efterspørgsel på mænd inden for det pædagogiske arbejde. Fordi når man snakker
om det pædagogiske felt, er der tale om et kvindefag ca. 80% er kvinder. Vi har
fundet et citat, der viser fordelingen over mænd i det pædagogiske arbejdsfelt.
“Flest pædagogisk uddannede mænd finder vi omvendt inden for klubsektoren
hvor ca. 50 % er mænd, og i SFO, hvor der er ca. 25 % mænd, hvorimod andelen i
børnehaver og integrerede institutioner (0-6 år) er ca. 7 %,mens andelen af
mænd i vuggestuer er omkring 2 %. Når det gælder de uuddannede mænd, så er
tallet noget højere, svingende mellem 10 og 20 % af de ansatte. Vi har ikke
samme klare tal på det social- og specialpædagogiske område, men der er tal,
der tyder på, at gennemsnittet i arbejdet fx som hjemmevejleder ligger på ca.
20 %, at der på døgninstitutioner for relativt selvhjulpne unge fx udgør mænd
op imod 25-30 % af de uddannede, mens de institutioner, som håndterer de
svageste borgere med udviklingshæmning og størst plejebehov, rummer en langt
mindre andel uddannede mænd - ofte under 10 %.”
Vi ser det lidt som at
mændene er mere tilbageholdende når det gælder små børn, fordi de bliver set
som krænker. Mænd i institutioner kan nemt blive misforstået, hvilket gør, at
de er mere forsigtige, når de er omkring børn. Hvilket vi synes er meget trist,
da de ikke får mulighed for at udføre deres arbejde med god samvittighed. Der
har der ikke været ligestilling mellem de mandlig og kvindelige pædagoger i
institutioner i mange år. I nogle institutioner, er der endda blevet indført
særlige retningslinjer for de mandlige medarbejderes omgang med børnene.
Derudover kan det være
problematisk fra et pædagogisk perspektiv af flere årsager. Børn har et behov
for at være en del af fællesskabet, så de afkoder konstant deres omgivelser for
at finde ud af hvilke normer, der gælder. Hvis de gang på gang oplever at blive
afvist af mændene i intime omsorgssituationer, vil disse erfaringer over tid
blive internaliseret og blive en en fasttømret bestanddel af deres virkelighed.
Man risikerer dermed at børnene tilegner sig nogle stærkt indgroede kønsroller,
som igen kan begrænse deres handlemuligheder og deres menneskelige udvikling.
Et andet potentielt
problem er, at når mændene stort set er fraværende på dagstilbudsområdet, kan
især drengene komme til at mangle mandlige forbilleder at spejle sig i.
Drengene kan godt fornemme fra andre dele af samfundet, at der ofte gælder
forskellige normer for mænd og kvinder, så hvis de ikke ser ret mange mænd, kunne
de måske være usikre på hvilke normer der gælder for dem, da de ikke har ret
mange lejligheder til at afkode mændenes adfærd.
Vi mener, at der bør
være ligestilling mellem mandlig og kvindelige pædagoger. Mænd skal have
muligheden for at udføre arbejdet under samme forhold som kvinderne. Man kigger
meget på det som at kvinder har nogle kvalifikationer, og mænd har nogle andre
kvalifikationer f.eks. har vi fundet en tabel som viser det tydelig
Der ser ud til, at være
mange forforståelser omkring mænd i institutioner. Vi håber at emnet bliver
mere “normalt” og folk bare kan gør deres arbejde uden at have dårlig
samvittighed. Fordi mænd kan have de samme kvalifikationer som kvinderne f.eks.
at være omsorgsfulde og trøstende.
Vi har fundet denne
video, som viser hvor svært det er for en mandlig pædagog at udføre sit
arbejde, uden at blive misforstået som krænker.
Se videoen her:
https://www.youtube.com/watch?v=GRQK5cNr3sQ
Refleksionsspørgsmål:
- Må dit barn få hjælp af en mandlig pædagog til praktiske ting som f.eks. at gå på toilet eller få skiftet ble?
- Må dit barn blive trøstet af en mandlig pædagog?
- Må dit barn sidde på skødet?
Vi synes dette er et
vigtigt emne, at få fokus på. Så vi håber at jer der læser dette blok. Vil være
med til at skabe budskabet.
Håber i kunne lide
blogindlægget, og vil læse med igen i næste uge.
Litteraturliste:
Steen Baagøe Nielsen, Gitte Riis Hansen Køn seksualitet mangfoldighed.
Kapitel 4. Side 97-117.
Tabel: Steen Baagøe Nielsen, Gitte Riis Hansen Køn seksualitet
mangfoldighed. Side 110.
hej sprit fingers, det er et rigtig godt emne i har valgt og tage op, som også er meget relevant for tiden, så super godt gået, men er det ikke meningen er det os som skal give refleksions spørgsmål? Vi føler det er lidt påduttenede god vind ses!
SvarSlet