tirsdag den 18. september 2018

Inklusion i drukkultur

Billedresultat for drukkultur


Inklusion i drukkultur

Vi har netop været på hyttetur, og så fik vi ideen om at se nærmere på drukkulturen set fra et inklusionsperspektiv.

Vi vil i dette blogindlæg tage udgangspunkt i inklusionsbegrebet, og anvende den på drukkultur. Vi vil i den forbindelse især interessere os for at skelne mellem integration og inklusion.

Vi vil tage udgangspunkt i Alenkærs definition:

En dynamisk og vedvarende proces, der har til formål at udvikle mulighederne for ethvert menneskes tilstedeværelse i, og udbytte af, samfundets almene arenaer.
I denne proces har man fokus på kvaliteten af den enkelte individs fysiske betingelser, sociale samspil og opgaveløsning inden for rammerne af en valgt kontekst.
Der tages i den forbindelse særligt hensyn til dem, der er i farezonen for marginalisering og eksklusion. (Alenkær, 2013)

Et af samfundets almene arenaer er festmiljøerne, eksempelvis hytteture og fredagscaféer. Det er i den danske festkultur blevet en norm, at deltagerne drikker alkohol for at være med i fællesskabet i sådan en grad, at man risikerer marginalisering, hvis man ikke følger normen. Der er derfor i praksis tale om eksklusion af dem, som vælger ikke at drikke.

Der er en subtil, men væsentlig forskel på at inkludere og at integrere i et fællesskab. Der er ikke automatisk tale om inklusion, blot fordi at der gøres tiltag for bestemte individer kan rummes i fællesskabet. Som Bohr (s. 58, fra: Gravesen 2016) formulerer det: “Hvor integration retter sig mod det enkelte barn, retter inklusion sig mod fællesskabet.‘’ Hvor integration handler om at opstille særlige forebyggende indsatser af bestemte eksklusions-truede individer, handler inklusion om at forme fællesskabet på sådan en måde, at der er plads til forskelligheder og der ikke lægges særligt fokus eller vægt på bestemte individer, som illustreret i følgende figur:


 

Eksempelvis fremhævede tutorerne begejstret at der var mulighed for at drikke om aftenen på hytteturen, og nævnte nærmest i en sidebemærkning at der også er mulighed for at drikke sodavand. Denne diskurs kommer nemt til at marginalisere dem, som ikke ønsker at drikke, da deres tilstedeværelse tåles frem for at blive en oprigtig del af fællesskabet, og dermed er der blot tale om integration - ikke inklusion. Det har helt sikkert været et oprigtigt forsøg fra tutorernes side ikke at udelukke nogen, men paradoksalt nok kan det nemt have den modsatte effekt.

At øge inklusionen i drukkulturen er en uhyre vanskelig opgave. Det er vanskeligt at opfinde tiltag som ikke omgående reduceres til et integrationstiltag.

Hvad kan man gøre for at øge inklusionen i drukkulturen i eksempelvis i studiemiljøet?

Tak fordi du læste med!

Litteraturliste
Gravesen, D. (2016). Pædagogik - Introduktion til pædagogens grundfaglighed. Hans Reitzels forlag.
Alenkær, R. (2013). Inklusion - en definition. Lokaliseret 17-09-2018 på: https://www.youtube.com/watch?v=J86_7P5VT_w

2 kommentarer:

  1. Meget fin analyse af inklusion på introtur, med en masse god teori som både er beskrevet og vist med figur inde over.

    Men man kan let komme til at tænke om man godt kunne have skrevet lidt om hvordan man kunne have gjort noget ved eksklusionen af dem der ikke drak på turen. Derfor vil vi stille disse spørgsmål:

    - Hvordan vil i foreslå at man kan sikre sig at alle bliver inkluderet i det beskrevende fællesskab?
    - Hvad forstår i ved begrebet anerkendelse i denne sammenhæng?
    - Var det ikke muligt at inkludere dem der ikke drikker i fællesskabet igennem aktiviteter i løbet af turen?

    Venlige hilsener Christinna, Anne Mette, Carina, Matilde og Lama - Gruppe 4b

    SvarSlet
  2. Kære gruppe,
    Meget fint og modigt valg af emne! Jeg kan bestemt nikke genkendende til jeres observationer, både fra mit eget liv og fra samfundsdebatten i øjeblikket. Hvis I ikke allerede har læst denne webdok:https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/antidruk så giv den en chance. Jeg tænker den taler meget godt ind i den debat i forsøger at åbne.
    Ligesom jeres feedbackgruppe bliver jeg også nysgerrig på, hvilke tiltag I mener kunne fremme inklusion - både i en hytteturssituation, men også inklusion helt bredt forstået. Det er store og svære spørgsmål, men det kunne være interessant at høre jeres tanker og ideer.
    Super at I har styr på jeres kilder - jeres fremtidige selv vil takke jer!
    God arbejde og god weekend.
    Anna

    SvarSlet

blog 14