“Jeg Keeeedeeer MIG!!!”
Hej Bloggen!
“Jeg keeeeedeeeeer
miiig” Den hurtigste løsning på denne sætning, er at give barnet en ipad og få
ro i hjemmet. Mange børn bliver i dag, underholdt af de sociale medier, apps og
computerspil. De får ikke lært at komme kedsomheden til livs. Men hvad sker der
når sætningen kommer i børnehaven/ skolen? Hvad kan kan vi som pædagoger gøre?!
Der er den kortvarige
kedsomhed, som opstår, når vi er færdige med at foretage os noget ( eks en leg,
undervisning, siddet ved computeren osv.) og man ikke har fundet på noget nyt
at foretage sig. Denne form som kedsomhed, kan være et springbræt for fantasien
og kreativiteten. “ Det er sundt at kede sig”.
En anden form for
kedsomhed, som er mere bekymrende den kedsomhed som forhindre børn i at udvikle
sig inden for deres læringsmiljøer eks. I børnehaven og skolen. Denne kedsomhed
kan hurtigt gå hen og blive permanent. Ikke ret mange børn kan selv komme ud af
den negative kedsomhed selv. Derfor må vi som pædagoger give dem nogle
redskaber der kan hjælpe dem. Derfor har vi valgt at bruge den æstetiske
læringsform som et redskab til at lære børn at komme ud af kedsomheden og lære
på en ny måde.
1. Kedsomhed på grund af understimulation
Hvis et barn ikke føler
at de får nok udfordringer og plads til at udvikle sig. Kan det hurtigt udvikle
sig til kedsomhed.
2. Kedsomhed på grund af
overstimulering
Hvis et barn har for mange udfordringer og aldrig føler de kan klare opgaven. Kan de hurtigt føle sig overvældet og at tingene er håbløse, hvorefter de så giver op og trækker hen til kedsomhed.
Hvis et barn har for mange udfordringer og aldrig føler de kan klare opgaven. Kan de hurtigt føle sig overvældet og at tingene er håbløse, hvorefter de så giver op og trækker hen til kedsomhed.
Løsningen på dette kan
være at give
For at løse de
overstående problemer har vi set på den Æstetiske lærings kernebegreber
Kernebegreber:
Skabende proces/Æstetisk
læreproces
- Øge indlæring
- Øge aktivitetsniveauet i undervisningen – bevægelse og leg er en integreret del
- Styrke personlige og sociale kompetencer
- Styrke og forbedre motivation
- Fremme inklusion og forpligtende fællesskaber
- Etablering af et didaktisk eksperimentarium i relation til folkeskolens nye forenklede fælles mål
- Etablere et didaktisk eksperimentarium der understøtter kreativ tænkning
- Udvikle eksperimenterende undervisnings- og læringsform
- Designe læringsforløb der underbygger folkeskolens nye forenklede fælles mål
- Inviterer til nysgerrighed, kreativitet og nytænkning og til at skærpe engagement i undervisningen
- Øge deltagelses- og aktivitetsniveauet gennem leg og deltagelse
- Fremme forpligtende fællesskaber, inklusion og deltagelse ved at styrke personlige og sociale kompetencer
- Fremme og initiere elevers læring og motivation gennem et fleksible og understøttende undervisning formater
- Opbygge kapacitet og viden på området der kan bidrage til udvikling af grundskolen
Når vi giver børn
muligheden for æstetisk læringsformer, viser vi dem nye måder at lære på. På
den måde kan de finde frem til den læringsform som passer til det enkelte barn.
Men den æstetiske læringsform kan også bruges til at lære børn at tænke ud af
boksen, og væk fra deres underholdende ipads. De får værktøjerne til at udvikle
kedsomhed til en ny leg, til at udforske fantasien og deres kreativitet.
Ved brug af Malcolm Ross
cirkulære model vil vi belyse, hvordan man gennem æstetisk handling ender i den
æstetisk læreproces.
Ifølge Malcolms model,
er det legen, der det centrale. Man oplever kun kreativiteten som noget
meningsfuld, ved at selv være kreativ og det lære man gennem leg. Barnets
sanser/ følelser har en direkt sammenhæng, derfor er det vigtigt at arbejde på
at stimulere barnets sanseoplevelser gennem æstetisk aktiviteter. Fantasien er
personlig og fyldt med følelser og minder. Derfor er det et vigtigt at bruge
dette som et værktøj. Medie er en forudsætning for, at man kan lade sine
følelser komme til udtryk. Håndværket er en nødvendighed, for at kunne beherske
medie.
“Jeg keder mig” giver et
udtryk for at barnet er motiveret til at bryde ud af at kede sig, og foretage
sig noget andet. Så hvorfor ikke bruge kedsomhed som en inspiration for os
pædagoger til at tænke anderledes og anerkende barnet følelse af kedsomhed og
ikke bruge det som et tabu begreb?!
Tak for i læst med!! :-)
Litteraturliste:
Austring, B.D. og Sørensen, M (2006): Æstetik
og Læring. Grundbog om æstetiske læreprocesser, Hans Reitzels Forlag
Plant et værksted. Grundbogen om æstetisk-skabende virksomhed af Suzanne
Ringsted og Jesper Froda (2005) s. 30.
http://www.mewespace.com/mewe-lige-nu/2016/9/14/forskningsbaseret-notat-stetiske-lreprocesser
Ingen kommentarer:
Send en kommentar