I dette blogindlæg vil vi se nærmere på Basil Bernsteins de
3 læringsrum.
Bernstein (Mathiesen & Hauer 2016, s. 317-318) inddeler
læringssituationer i tre forskellige kategorier:
Læringsrum 1 (pædagogen går foran), hvor pædagogen er sætter
rammerne for den voksenstyrede aktivitet. Dette kan f.eks. være instruktioner
eller demonstration af en aktivitet.
Læringsrum 2 (pædagogen går ved siden af), hvor der er
udstukket overordnede rammer, men barnet som udgangspunkt får lov at tage
styringen med støtte fra pædagogen. Dette kan f.eks. være løbende vejledning af
barnet eller et samarbejde med barnet om et fælles projekt.
Læringsrum 3 (pædagogen går bagved), hvor pædagogen ikke
blander sig i barnets aktiviteter og lader dem lege frit. Dette kan f.eks. være
børnestyret leg i skolegården.
Praktisk eksempel på de 3 læringsrum
Emma på 5 år står i skolegården, hvor flere af pigerne står
og sjipper. De har gang i en sjov leg som de er fælles om. Men Emma kan ikke
sjippe, og føler sig ekskluderet fra hendes veninder. For at løse
problematikken og give Emma en god oplevelse, træder pædagogen ind og bruger de
3 læringsrum.
Læringsrum 1 :
Pædagogen viser først hvordan man sjipper selv, og gør det i
slowmotion så Emma kan følge med i teknikken. Emma ser passivt med.
Læringsrum 2:
Emma får nu sjippetovet selv og prøver sig frem, med de
teknikker hun har set. Hun fejler nogen gange, men får hjælp og vejledning hvis
hun ber om det. Pædagogen støtter men på en passiv måde, så Emma kan øve sig og
føle sig sikker i hendes teknik.
Læringsrum 3:
Emma gør det nu helt på egen hånd og vil gerne prøve at være
med til at lege med i hendes veninders leg. Pædagogen står på afstand og er
helt passiv. Emma er nu inkluderet i venindernes leg.
Der kan drages paralleller mellem de Bernsteins tre
læringsrum og
Vytgotskys nærmeste udviklingszone, idet læringsrum 1 groft
sagt svarer til kan ikke-zonen, læringsrum 2 svarer til kan-næsten-zonen og
læringsrum 3 svarer til kan-zonen.
Bemærk, at det store fokus på stilladsering i den nærmeste
udviklingszone svarer ganske godt til den hjælp og støtte man typisk yder i
læringsrum 2.
Ønsker du at læse mere om Vygotskys nærmeste udviklingszone,
kan du finde det i vores tidligere blogindlæg.
Tak fordi du læste med!
Litteraturliste
Mathiesen, F. & Hauer, H. (2016). Krammepapegøjer -
pædagogisk praksis, som inddrager kunsteriske og håndværksmæssige
arbejdsprocesser. D. Gravesen (red.), Pædagogik: Introduktion til pædagogens
grundfaglighed (kapitel 13). København: Hans Reitzels Forlag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar